Infrastrukturprojekt kan bli mer resurseffektiva genom att utnyttja krossat berg från bergsprängning, visar en utredning om cirkulär ekonomi av Entimmeståget till Åbo
Stora infrastrukturprojekt kan bli märkbart mer resurseffektiva genom att använda krossat berg från bergsprängning mer effektivt. Vid järnvägslinjen som planerats för den nya tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo finns det enligt utredningen stenmaterial som på ett mångsidigt sätt lämpar sig för olika användningsändamål och förädling. Genom att i ett tidigt skede göra en inventering av stenmaterial och genom samarbete mellan de som producerar och de som använder stenmaterial kan man säkerställa den cirkulära ekonomin för järnvägsbyggande och stora infrastrukturprojekt i allmänhet.
Stenmaterial från järnvägslinjen för Entimmeståget till Åbo kan användas bland annat i järnvägens fundament, som stenmaterial för isolerings- och mellanskiktet, för vägars strukturskikt och som stenmaterial för betong och asfalt. I områden med ett överskott av stenmaterial strävar man efter att också använda stenmaterialet i miljöbyggande. Preliminär information ges i utredningen om stenmaterial och cirkulär ekonomi som gjorts av Geologiska forskningscentralen GTK för Entimmeståget till Åbo Ab.
“I området för den nya direktbanan som planerats mellan Esbo och Salo gjorde man en förberedande kartläggning av kvaliteten redan i planeringsskedet. I kartläggningen klargjordes stenmaterialets egenskaper, och baserat på dem utvärderade man hur lämpligt stenmaterialet är för olika användningsändamål såväl inom projektet som för planläggnings-, byggnads- och infrastrukturprojekt i närheten av banområdet”, säger Mika Räisänen, specialforskare vid GTK.
Vanligen kartlägger man inte i ett så här tidigt skede hur stenmaterialet kan utnyttjas. Därför kan det med anledning av tidsplanerna hända att stenmaterialet endast utnyttjas i liten utsträckning. Genom att samordna tidsplanerna för regionala infrastruktur- och byggnadsprojekt kan stenmaterialet förädlas i närheten av banområdet och utsläppen från byggandet kan samtidigt minskas. I infrastrukturprojekt gör man också bergsprängningar och förädlar stenmaterial i sådana områden där det inte är möjligt att anlägga stenbrott i närområdet, till exempel på grund av att det saknas infrastruktur. Därför förbättrar täktverksamhet för byggande regionalt tillgången till lämpligt stenmaterial för olika användningsändamål.
Banprojektet kan också ge andra projekt väsentliga fördelar gällande cirkulär ekonomi
Att bygga infrastruktur är materialintensivt och med materialströmmarna kommer stora utsläpp. Cirkulär ekonomi får konstant en allt viktigare roll, och därför har man fäst särskilt mycket fokus vid resurseffektiviteten i planeringen av Entimmeståget till Åbo.
Baserat på utredningen kan man få fördelar från cirkulär ekonomi till exempel genom att utveckla förädlingsprocesserna för sprängsten och genom att noggrant placera ut stödområden för byggande, såsom förädlings- och lagringsområden. När man placerar ut massor stöder samarbete mellan kommuner och företag regionala investeringar och den ekonomiska tillväxten.
“Vårt mål är att de överblivna massorna som uppstår i projektet på ett så bra sätt som möjligt ska komma i omlopp och utnyttjas i andra projekt i området. Den information vi fått nu delar vi också med andra infrastrukturprojekt och i det eventuella byggnadsskedet fortsätter vi göra utredningar på mer detaljerad nivå”, säger Annika Salokangas, projektledare för Entimmeståget till Åbo Ab.
Mer information
Mer information om projektet på Entimmeståget till Åbo webbsida
Mika Räisänen, specialforskare
Geologiska forskningscentralen GTK
mika.raisanen@gtk.fi
tfn +358 29 503 2223
Annika Salokangas, projektledare
Entimmeståget till Åbo Ab
annika.salokangas@tunninjuna.fi
tfn +358 40 866 5315