Geologiska forskningscentralens kunder uppskattar sakkunskap och tillförlitlighet
Resultaten från den senaste kundrelationsundersökningen visar att kunderna är mycket nöjda med Geologiska forskningscentralens (GTK) verksamhet. I undersökningen kartlades för första gången också kundernas synpunkter på hållbarhet och ansvarsfullhet. Nästan alla respondenter upplevde frågor i anslutning till ansvarighet som viktiga med tanke på företagsidentiteten.
I kundrelationsundersökningen bedömer kunderna bland annat GTK som aktör, kvaliteten på tjänsternas olika delområden samt kommunikationen.
Den totala nöjdheten bland GTK:s kunder är fortfarande på en utmärkt nivå. Andelen helt och mycket nöjda respondenter var 74 %. Den totala nöjdheten hade minskat något jämfört med föregående kundundersökning (2021: 88 %). I resultaten bör man dock beakta att antalet respondenter var nästan dubbelt så stort som i föregående undersökning. Ett större antal respondenter ger en bättre grund för utvärderingen och uppföljningen av resultaten i fortsättningen.
De egenskaper som kunderna allra mest förknippade med GTK var bl.a. ärlighet, trovärdighet, god kännedom samt tillförlitlighet och funktionssäkerhet. GTK upplevs också som en mer dynamisk aktör än tidigare.
Särskilt GTK:s sakkunskap, samarbetets smidighet och räckvidd fick berömliga bedömningar av kunderna. Kundernas vilja att rekommendera GTK beskrivs av NPS (Net Promoter Score), där talet var 57, vilket är ett utmärkt resultat. Dessutom upplevde 74 % av respondenterna att samarbetet med GTK har gett upphov till nya innovationer, lösningar eller praxis som har kunnat utnyttjas i utvecklingen av affärsverksamheten.
I undersökningen framkom också utvecklingsobjekt. I praxis gällande kundservice upplevde kunderna att det finns utrymme för förbättringar, i synnerhet i frågor som gäller interaktion, förståelse för kundens behov och leveranser. Kundrelationsundersökningens resultat ger värdefull basinformation för att förbättra GTK:s tjänster och processerna inom kundarbetet.
“Även denna gång visar kundrelationsundersökningen att våra kunder uppskattar vår expertis samt de geodataprodukter och forskningstjänster som produceras av GTK. Tack till våra kunder för detta förtroende. Sakkunskap och högklassiga forskningsresultat är vår kärnkompetens och vår största styrka. Vid sidan av detta strävar vi ständigt efter att stärka våra kundrelationer och en kundorienterad kultur eftersom vi vill erbjuda en förstklassig kundupplevelse. Det är av största vikt för oss”, berättar Antti Nummi, direktör för GTK:s kundlösningar.
Frågor om ansvarsfullhet ingick för första gången i kundrelationsundersökningen. Nästan alla respondenter (91 %) var helt överens om att frågor i anslutning till hållbarhet och ansvarsfullhet är viktiga för det egna företagets varumärke. Två av tre upplevde också ansvarsfullhet som en viktig konkurrensfördel. I de öppna svaren betonades att kunderna förväntar sig ansvarsfullhet av GTK i företagets egen verksamhet samt stöd för att uppnå kundernas hållbarhetsmål.
Kundrelationsundersökningen genomfördes av Taloustutkimus Oy i slutet av 2023. Undersökningen gjordes som telefonintervjuer. Urvalet av respondenter bestod av GTK:s inhemska (88 %) och internationella (12 %) kunder.
Mer information
Antti Nummi
Direktör, kundlösningar
Geologiska forskningscentralen GTK
tfn 029 503 2151
antti.nummi@gtk.fi