Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen on nyt käsillä. Suurin osa tähän mennessä (vuoteen 2024) tehdyistä tutkimuksista ja julkaisuista keskittyy siihen, miksi fossiiliset polttoaineet pitäisi poistaa.
Simon Michaux’n tutkimus esittelee konkreettiset teolliset kapasiteettitarpeet fossiilittomalle polttoaineelle, jotta voimme korvata kokonaan fossiiliset polttoaineet ja samalla ylläpitää olemassa olevaa teollista ekosysteemiä.
Mitä mineraaleja tulevaisuudessa tarvitaankaan, niitä tarvitaan suuria määriä, sillä uusiutuvien energianlähteiden, kuten tuuli- ja aurinkoenergian, vaatiman infrastruktuurin valmistamiseen tarvitaan valtavia mineraalivaroja.
Maailma tarvitsee uuden suunnitelman, rakentaakseen aidosti kestävän ei-fossiilisia polttoaineita käyttävän teollisuuden ekosysteemin
Meillä on myös haaste. Tutkimusraportin laskuharjoitus sisältää eri ajoneuvoluokkien ajoneuvot vuonna 2018 ja niiden määrän muuttamisen sellaisenaan sähköisiin ajoneuvoihin. Se osoittaa, että tällä hetkellä tiedossamme olevat mineraalivarat eivät riitä maailmanlaajuisesti 1,4 miljardin ajoneuvon raaka-ainetarpeisiin nykyisenlaisessa globaalissa teollisessa ekosysteemissä.
Tämä laskelma on yksi hahmotus mittakaavasta, ei ennakointia tulevasta kehityskulusta.
Tulevasta ajoneuvojen määrästä ja ajoneuvokannan muutosnopeudesta on hyvin erilaisia arvioita. Akkujen kierrätys tulee helpottamaan myös muutosta 10-15 vuoden kuluessa, muttei yksinään ratkaise haastetta.
Tarvitsemme päättäväisiä toimia, joilla monipuolistetaan materiaalien/metallien/mineraalien kestävää hankintaa siten, että valmistus voidaan tehdä erilaisia materiaalikemioita vaativilla rinnakkaisilla teknologiajärjestelmillä. Näin toimimalla tiedossamme olevat mineraalivarat riittävät mahdollisesti pitkänkin aikavälin tarpeeseen.