GTK:n laatujärjestelmä
Geologisen tiedon tuottajana, tutkimuslaitoksena ja tutkimuspalveluorganisaationa GTK on asettanut seuraavat yleiset laatupäämäärät:
- GTK on toiminnassaan puolueeton taho ja viestii henkilöstölleen puolueettoman asiantuntijaorganisaation toimintatapaan liittyvät periaatteet.
- Geologisen tiedon keruu, tulkinta ja tallennus yhtenäisesti määriteltyjen työtapojen ja riittävien laadunvarmistusmenettelyjen mukaisesti. Tiedonkeruuprosessien systemaattinen kehittäminen tiedonkäyttäjien tarpeista lähtien.
- Korkeatasoinen tutkimus- ja innovaatiotoiminta sekä sitoutuminen hyvän tutkimustavan ”Good Scientific Practice”, noudattamiseen ja tieteellisen tutkimuksen vaikuttavuuden jatkuvaan kehittämiseen.
- Toimeksiantojen ja muiden palvelujen asiakasvaatimuksiin vastaaminen, asiakasprojektien laadun varmistus ja asiakasryhmien tarpeiden systemaattinen seuranta palvelujen parantamiseksi.
- Tiedonkeruun, tutkimuksen ja asiakasprojektien tarvitsemien tukipalvelujen tuottaminen tarpeenmukaisesti ja kustannustehokkaasti.
Laatujärjestelmän rakenne
Perusrakenne ja dokumentaatio
GTK:n laatujärjestelmä on niiden vastuiden ja menettelyiden muodostama kokonaisuus, jonka mukaan tutkimuskeskukselle määriteltyjä tehtäviä sekä siltä erikseen tilattuja tuotteita ja palveluja toteutetaan. Laatu- ja toimintakäsikirjojen ohella GTK:n toimintaa ohjataan hallinnon antamin pysyväismääräyksin (PM) ja -ohjein (PO), menettelytapaohjein (MO) sekä turvallisuusohjein (TO). Pysyväismääräyksin ja -ohjein määritellään mm. laitoksen organisaatiorakenne, taloussääntö, arkistosääntö, sisäinen tarkastus sekä osto- ja sopimustoimintaan liittyvät menettelytavat. Näiden sisältöä ei pääsääntöisesti toisteta laatudokumentaatiossa vaan yhteys osoitetaan viittauksin.
Laatujärjestelmäkokonaisuudessa nämä muodostavat keskeisimmän viiteaineiston. Kokonaisuutena GTK:n laatujärjestelmän dokumentaatio muodostaa kattavan kuvauksen GTK:n toiminnan laadunhallinnasta ja ympäristö- sekä työturvallisuusasioiden hoidosta.
GTK:n laatujärjestelmä koostuu seuraavista osista:
- GTK:n toiminta- ja laatujärjestelmän päädokumentti
- Toimintakäsikirjat
- Liite- ja viiteaineistot
ISO 9001:2015 laatujärjestelmästandardia sovelletaan ydin- ja tukitoiminnoissa (mm. tiedonkeruu- ja mittaustoiminnoissa sekä mineraalitekniikan laboratorion tutkimus- ja prosessitoiminnoissa). Laatujärjestelmässä kuvataan tutkimuskeskuksen toimintaprosessien kulku siten, että asiakaspalvelun, toiminnan luotettavuuden ja tehokkuuden sekä ympäristönsuojelun kannalta olennaiset seikat on määritelty standardin vaatimuksia vastaavasti. Ulkopuolinen auditoija on myöntänyt GTK:n Kiertotalouden ratkaisut -yksikölle ISO 9001:2015 laatusertifikaatin.
Laatujärjestelmän asiakirjat
GTK:n toiminta- ja laatujärjestelmän päädokumentti
GTK:n toiminta- ja laatujärjestelmän päädokumentti on laatujärjestelmän päädokumentti, joka määrittelee laadunhallinnan keskeiset elementit laitoksen kaikkia yksiköitä velvoittavalla tavalla. Siinä on kuvattuna GTK:n laatujärjestelmän rakenne ja siihen sidoksissa olevien dokumenttien asema järjestelmässä sekä laatujärjestelmään liittyvät menettelyt. Ylimmän johdon muotoilema laatu- ja ympäristöpolitiikka muodostavat laadunhallinnan lähtökohdan GTK:ssa.
Toimintakäsikirjat (Standard Operating Procedures)
Toimintakäsikirjoissa kuvataan toimintaprosessit ja niiden hallinta em. standardeissa ja GTK:n toiminta- ja laatujärjestelmän päädokumentissä määritellyllä tavalla. Toimintakäsikirjat kattavat GTK:n runkoprosessit ja keskeisimmät tukiprosessit.
Runkoprosessilla tarkoitetaan toimintaprosessia, jonka tuloksena syntyy GTK:n toiminta-ajatuksen kannalta keskeisiä tuotteita tai tutkimustuloksia. Tukiprosessit toteutetaan joko sisäisestä tilauksesta runkoprosesseille tai ulkoisen asiakkaan tilaukseen perustuen.
Toimintakäsikirjoissa määriteltyjen tavoitteiden tulee olla sopusoinnussa GTK:n laatupolitiikan kanssa. Toimintakäsikirjat muodostavat yhdessä päädokumentin kanssa kunkin toimintaprosessin laadunhallinnan kattavan kuvauksen.
Liiteaineisto
GTK:n toiminta- ja laatujärjestelmän päädokumentissa ja toimintakäsikirjoissa mainitut lomakkeet, ohjeet, mallit ja muut liitteet muodostavat laatujärjestelmän liiteaineiston.
Viiteaineisto
Laatujärjestelmän keskeisimmät viiteaineistot on ryhmitelty seuraavasti:
- GTK:n toimintaan välittömästi liittyvät lait, asetukset ja säädökset
- Pysyväismääräykset ja -ohjeet
- GTK:n käsikirjat
- Muu viiteaineisto
GTK:n käsikirjat
GTK:n käsikirjat sisältävät yleisiä GTK:ssa toteutettavaan toimintaan liittyviä menettelytapoja ja ohjeita. Käsikirjojen ylläpidon ja kehittämisen menettelytavat on kuvattu ko. käsikirjoissa.
Laatuasiakirjojen julkisuus ja käyttö
GTK:n toiminta- ja laatujärjestelmän päädokumentti ja toimintakäsikirjat ovat julkisia asiakirjoja. GTK:n liiketoiminnan kannalta merkitykselliset osat (esim. menetelmäkuvaukset) voidaan kuitenkin ko. toimintakäsikirjan hyväksyneen johtajan päätöksellä laatuvastaavan ja laatupäällikön esityksestä määritellä sisäisiksi asiakirjoiksi. Laatu- ja toimintakäsikirjat on ensisijaisesti laadittu ja tarkoitettu GTK:n sisäiseen käyttöön. Toisaalta käsikirjoilla pyritään myös kuvaamaan sidosryhmille
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Keskeisimmät toiminnan arvioinnin ja kehittämisen menettelyt GTK:ssa ovat:
- Sisäiset ja ulkoiset auditoinnit
- Tulosaluekohtaiset katselmukset
- Johdon laatujärjestelmäkatselmus
- Riskinarviointi ja itsearviointitoiminta
Toiminnan itsearvioinnit laatupalkintokriteerein
Itsearviointi sisältää sekä toimintatavan (menettelyjen ja niiden soveltamisen tarkoituksenmukaisuuden) että tulosten (tunnuslukujen ja niiden osoittamien tulosten) arvioinnin. GTK:n itsearvioinnit toimivat kehittämiskohteiden tunnistamisen kokoavana toimintoina. Itsearvioinneissa pyritään myös luomaan kuva GTK:n toiminnan vaikuttavuudesta.
Itsearviointitoiminta sisältää myös arvion sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan asianmukaisuudesta.
GTK:n ympäristöpolitiikka ja päämäärät löytyvät Vastuullisuus-sivulta.