Geologian tutkimuskeskuksen asiakkaat arvostavat asiantuntemusta ja luotettavuutta
Uusimman asiakassuhdetutkimuksen tulokset kertovat asiakkaiden olevan erittäin tyytyväisiä Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) toimintaan. Tutkimuksessa kartoitettiin ensimmäistä kertaa myös asiakkaiden näkemyksiä kestävyydestä ja vastuullisuudesta. Lähes kaikki vastaajat kokivat vastuullisuuteen liittyvät kysymykset yrityskuvan kannalta tärkeiksi.
Asiakassuhdetutkimuksessa asiakkaat arvioivat muun muassa GTK:ta toimijana, palveluiden eri osa-alueiden laatua sekä viestintää.
GTK:n asiakkaiden kokonaistyytyväisyys on edelleen erinomaisella tasolla. Täysin ja hyvin tyytyväisten vastaajien osuus oli 74 %. Kokonaistyytyväisyys oli laskenut jonkin verran edelliseen asiakastutkimukseen (2021: 88 %) verrattuna. Tuloksissa on kuitenkin otettava huomioon, että vastaajien määrä oli lähes kaksinkertainen edelliseen tutkimukseen nähden. Vastaajien suurempi määrä antaa paremman pohjan tulosten arvioinnille ja seurannalle jatkossa.
Asiakkaat liittivät GTK:hon vahvimmin ominaisuuksia kuten rehellisyys, uskottavuus, hyvä tunnettuus sekä luotettavuus ja toimintavarmuus. GTK koetaan myös aiempaa dynaamisempana toimijana.
Erityisesti GTK:n asiantuntemus, yhteistyön sujuvuus ja tavoittavuus saivat asiakkailta kiittävät arviot. Asiakkaiden suositteluhalukkuutta kuvaava NPS (Net Promoter Score) oli 57, mikä on erinomainen tulos. Lisäksi vastaajista 74 % koki yhteistyön GTK:n kanssa synnyttäneen uusia innovaatioita, ratkaisuja tai käytäntöjä, joita on pystynyt hyödyntämään liiketoiminnan kehittämisessä.
Tutkimuksessa nousi esiin myös kehittämisen kohteita. Asiakaspalvelun käytännöissä koettiin parantamisen varaa varsinkin vuorovaikutukseen, asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen ja toimituksiin liittyvissä kysymyksissä. Asiakassuhdetutkimuksen tulokset antavat arvokasta pohjatietoa GTK:n palveluiden ja asiakastyön prosessien parantamiseen.
”Tälläkin kertaa asiakassuhdetutkimus kertoo asiakkaidemme arvostavan asiantuntijuuttamme sekä GTK:n tuottamia geotietotuotteita ja tutkimuspalveluja. Kiitos asiakkaillemme tästä luottamuksesta. Juuri asiantuntemus ja laadukkaat tutkimustulokset ovat meidän ydinosaamistamme ja suurin vahvuutemme. Tämän rinnalla pyrimme jatkuvasti vahvistamaan asiakassuhteitamme ja asiakaslähtöistä kulttuuria, koska haluamme tarjota ensiluokkaisen asiakaskokemuksen. Se on meille ensiarvoisen tärkeää”, sanoo GTK:n asiakasratkaisujen johtaja Antti Nummi.
Asiakassuhdetutkimukseen sisältyi ensimmäistä kertaa vastuullisuuteen liittyviä kysymyksiä. Lähes kaikki vastaajat (91 %) olivat täysin samaa mieltä siitä, että kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvät kysymykset ovat oman yrityksen brändin kannalta tärkeitä. Kaksi kolmesta koki vastuullisuuden myös tärkeänä kilpailuetuna. Avoimissa vastauksissa korostui, että asiakkaat odottavat GTK:lta vastuullisuutta omassa toiminnassaan sekä tukea asiakkaiden kestävyystavoitteiden saavuttamiseen.
Asiakassuhdetutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy loppuvuodesta 2023. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina. Vastaajien otanta koostui GTK:n kotimaisista (88 %) ja kansainvälisistä (12 %) asiakkaista.
Lisätietoja
Antti Nummi
johtaja, asiakasratkaisut
Geologian tutkimuskeskus GTK
puh. 029 503 2151
antti.nummi@gtk.fi
GTK:n asiakassuhdetutkimuksen tuloksia
Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys
74 % vastaajista oli täysin ja hyvin tyytyväisiä GTK:hon kokonaisuutena (2021: 88 %).
Asiakkaiden suositteluhalukkuus
Suositteluhalukkuutta kuvaava NPS (Net Promoter Score) oli 57 (2021: 59). Tulos 40+ on erinomainen.
Yhteistyö ja innovaatiot
74 % vastaajista kertoi, että yhteistyö GTK:n kanssa on synnyttänyt uusia innovaatioita, ratkaisuja tai käytäntöjä liiketoiminnan kehittämiseen (2021: 71 %).
Vastuullisuus
73 % vastaajista oli täysin ja jokseenkin samaa mieltä, että GTK on tukenut yrityksen kestävyystavoitteiden saavuttamista.